5 Eylül 2011 Pazartesi

Sosyal medya kazandırıyor mu? Röportaj Zaman Gazetesi 28 Agustos 2011


İnternet kullanıcılarının sayısı gün geçtikçe artıyor. Facebook, Twitter, Linkedin gibi sitelerin milyonlarca takipçisi var. Farklı amaçlarla kullanılan sosyal medya araçlarından herkesin kazancı da farklı oluyor. Peki kim, ne kazanıyor, nasıl kazanıyor? İşi uzmanına sorduk.
İnternet kullanımının oldukça yaygın olduğu şu günlerde sanatçılar, siyasiler, dünyaca tanınmış markalar, şirketler, spor kulüpleri, gazeteler kısacası herkes Facebook, Twitter, Linkedin gibi sosyal medya araçlarının nimetlerinden yararlanıyor. Sanatçılar albüm tanıtımlarını yapıyor, konserlerini duyuruyor. Hatta gönderdiği tweetlerle günlerce gündemde kalabiliyor. Siyasiler ise deyim yerindeyse sanal mitingler düzenliyor, vermek istediği mesajları direkt olarak hedef kitlesine ulaştırabiliyor. Bu sayede kazanç elde edebiliyorlar.
Durum böyle olunca toplumun farklı kesimlerinden insanlar sosyal medyanın sınırsız imkânlarından faydalanmak için adeta birbiriyle yarışıyor. Dünyada sadece Twitter'ın 210 milyon kullanıcısı olduğu, Facebook kullanıcılarının da ayda 700 milyar dakikadan fazla zaman harcadığı düşünüldüğünde bu yarışın ne kadarda çetin olduğu gerçeği ortaya çıkıyor. Dolayısıyla sosyal medya herkesin hedeflerini gerçekleştirmesinde bir kazanç kapısı olarak görülüyor. Peki, sosyal medya gerçekten bir kazanç kapısı mı?
"Doğru kullanılırsa bulunmaz nimet "
Sorumuzu Pratikkod Yazılım Geliştirme Pazarlama Müdürü Murat Yılmaz, "Sosyal ağlara ne şekilde yaklaştığınız ve nasıl kullandığınızda saklı." şeklinde cevaplıyor. "Doğru kullanıldığı takdirde sosyal medya herkes için bulunmaz bir fırsat ama kazançtan kasıt sadece para değil. Planladığınız hedeflere ulaşmak da bir kazançtır. 

Yılmaz'a göre özellikle şirket ve markalar sosyal medyayı satış yapma yeri olarak görmemeli, bu doğru bir yaklaşım değil. Sebebini şöyle açıklıyor: "Sosyal medya şirketlerin ve markaların takipçileriyle iletişim halinde oldukları bir ortam, satış yaptıkları bir yer değil. Kaldı ki satış içerikli mesajlar takipçilere oldukça itici geliyor. Sosyal medya, şirket ve markaların satış grafiklerini direkt olarak değil, dolaylı ve uzun vadede artırabilecek bir ortamdır."
"Farklı hedefler için farklı mecralar kullanılması gerekir"
Murat Yılmaz, bir şirket ya da markanın pazarlama hedeflerine ulaşmada tüm sosyal medya araçlarından yararlanabileceğini ancak ticaretle uğraşanlar için Linkedin ve Xing'i kullanmanın neredeyse bir zorunluluk arz ettiğini ifade ediyor. Facebook ve Twitter ise daha çok bireysel amaçlı kullanılıyor.
Bir mal veya hizmeti pazarlamak için, birçok farklı araçlarla pazarlama yapıldığını söyleyen Yılmaz, "Yüz yüze görüşmeler tarih oluyor. Artık sanal ofislerde dünyanın dört bir ucundan onlarca kişiyle sanal toplantılar yapabilir, ürünlerinizi pazarlayabilirsiniz. Buna en güzel örnek present online sitesi." diyor.
***
Klout ile sosyal medyadaki gücünüzü ölçün
Klout sosyal medya profilinizi analiz eden, ona 100 üzerinden puan veren bir araç. Skorunuz ne kadar yüksekse, kendi sosyal ağınızda bulunan takipçilerinizi o kadar etkilediğiniz düşünülüyor. Klaut skoru yüksek olan kullanıcılar 5 yıldızlı otellerde konaklama bedava uçma fırsatına bile sahip olabiliyor.
***
Sosyal medya rezil de ediyor vezir de!
Sosyal medyanın markalar üzerindeki etkisi ve markaların sosyal medyayı kullanarak yaşadıkları bir krizi nasıl kazanca dönüştürdüğüne güzel bir örnek Domino's Pizza'nın yaşadıkları. Facebook, Twitter gibi sitelerde pizzalarıyla ilgili yazılan yüzlerce olumsuz yorumu ciddiye alan Domino's Pizza yöneticileri, tüm bu yorum ve eleştirilerden yola çıkarak pizzalarını müşterilerinin isteklerini göz önünde bulundurarak yapmaya başlamış. Mevcut durumu fırsata dönüştürmeyi başaran yöneticiler, olumsuz yorumda bulunan ve "pizzam keşke şöyle olsaydı" diyen bir müşterisine tam onun istediği gibi pizzayı evine ulaştırmış. Sonrasında bu videoyu sitesinde yayınlamış.
***
"Sosyal medyada var olmadan önce gerçek hayatta var olmalı"
Murat Yılmaz, "Artık kapı kapı dolaşıp ürün satma ya da müşteri bulma zamanı geride kaldı. Şirketler Linkedin ve Xing gibi sitelere üye olarak dünyanın her yerinden binlerce kişiye çok kısa sürede ulaşıp, iş yapılabiliyor. Bu gibi siteler sayesinde binlerce takipçisi ve yayınladığı yazılarla şirketler/kişiler itibarını artırabiliyor ya da itibarı yüksek şirketlerle ticaret yapıyor." bilgisini veriyor. Yılmaz, tüm bu hedeflerin gerçekleştirmesinde sosyal medyada var olmadan önce gerçek hayatta var olmanın önemine dikkat çekiyor. Sağlam bir geçmişi olmayan kişi, şirket veya markanın sosyal medyayı kullanarak tüm hedeflerine ulaşmasının zor olduğunu belirtiyor.

Benzer yazıları www.PazarlamaProjeleri.com adresinden inceleyebilir. Facebook sayfasından (Like) yazılarımız yayınlanırken anında haberdar olabilir http://www.facebook.com/pages/pazarlamaprojelericom/199721040046066 Bizleri  twitter.com/marketing_ist adresinden takip edebilirsiniz.