8 Aralık 2012 Cumartesi

Pepsi ve Coca Cola’nın Savaşı [Kenara çekilmiş Türk Kolacılar]

Follow Me on Pinterest
Kola Savaşlarında beklenmedik gelişme;  Pepsi tarihinde ilk kez Coca Cola’nın satışlarını geçmiş (?).
Türkiyede Kola Savaşları halen süpermarket rafları, fast food resturantları, lokantalar ve bakkallarda  başa baş gidiyor. Savaş halen Pepsi – Cocacola üst markalarında sürmüyor, alt segmentlerde ve ilave ürün segmentlerinde iyi bir çatışma var. Pepsi, Frito-lay ile kendi alt segmentinin en iyileri arasında.
Türkiyede ise, halen eski pazarlama stratejilerini iyi kullanıyorlar.  Sektörün en büyük pazar konumunda olan Amerika’da ise gazlı içeceklerin tüketimi gün geçtikçe azalıyor.  Pepsi ürünlerinde yağ, sodyum ve şekeri azaltabilmek için uzun yıllıdır ünlü gıda mühendisleri  ile ürün geliştiriyor.
İnsanoğlu ne kadar endüstri ile iç içe yaşar ise, o kadar “minimum maliyetler ile maksimum kar” hedeflenmiş ürünleri karşısında buluyor.  Bu bağlamda ciddi bir paradoks oluşuyor ve daha sağlıklı ürünleri tercih etmek istiyor.  Bu sefer karşımıza sağlıklı olabilecek kadar mümkün olan düşük maliyetli ürünler çıkıyor. Şu an Türkiye pazarında nispeten az olan ürünler,  gazlı içecekleri daha az tercih etmeye başladıktan sonra  bizlere sunulacak gibi.
Türkiyede eski rakipler, pazar paylarını bayağı kaybettiler. Bir dönem iyi çıkış yapan Cola-Turka, daha önceleri, Kristal ve en eskisi RC cola’yı hatırlayanlar vardır. 1980’lerde ise kutu kola Türkiyede yok  iken Kıbrısta kutulanan Türkiyenin ilk kutu kolası Bixi şimdilerde hatırlanmıyor bile..
Rekabet:
Coca-cola ve Pepsi Dünyada 200 ülkede rekabet ediyorlar.
Coca cola “Yerli düşün, yerli rekabet et” prensibi ile Mutluluk ana teması üzerinde zaten karamsar ve duygu eşiği düşen toplumlar üzerinde bir rahatlama hissi yaratma üzerine kendini konumlandırıyor.
Pepsi, ülkemizde pek anlaşılmasa da “Her pepsi, dünyayı yeniler, kendine getirir” ana prensibi ile hareket ediyor.  Sosyal Medyadaki sayfasında milyonlarca fan tarafından ziyaret edilmiş ve on binlerce fikir bıraklımış. İyi bir aidiyat oluşturmanın en önemli yolu;  fikirlerini dinleyin ve tüm katılımcıları tarafından (en iyi etkiyi yaratabilmek için) objektif değerlendirin. Birde ödüllendirirseniz mükemmel olur.
Markaların,  anahtar kelimeleri;
Coca-Cola : Amerika, Aile, Eğlence, Mutluluk, Kırmızı
Pepsi: Gençlik, Enerji, Müzik, Cool (Tam tercümesi oturmuyor), Trendleri uygulayan, Yeni nesil
Doğal olarak, ülkemize geldiğinizde,  yukarıdaki anahtar kelimeleri tam kullanamıyorsunuz. Söz konusu anahtar kelimeleri eğer bir de değiştirirseniz, yurt dışından gelen global kampanyaları birebir medyalardan tüketicilere yansıyınca oluşturmak istedikleri etki, hep eksik kalıyor
Benim merak ettiğim, konuda bu kadar boşluk varken, Türk Kola üreticileri halen neden hareket edemiyorlar. Bakın, rakipleriniz işi konumlandıramıyorlar.  Pazara girin ve iki adım ötesini gerçekleştirin….
İyi rekabetler,