16 Ekim 2006 Pazartesi

INTERNET SPONSORLUGU ve MARKA SADAKATI ILISKISI

Internet Sponsorluğu kavramının henüz Tükiyede ölçümlenmiş bir sonucu bulunmamaktadır. Bu konuda referans değer yine Amerkadan IAB Interaktif Reklamcılık Bürosunun önderliğinde yapılan Forum'da, IAB/ Volvo/ Euro RSCG işbirliğinde gerçekleştirilen "İnternette Sponsorluk Etkisi" araştırma sonuçlarında görebiliyoruz.

Araştırma, Next Century Media araştırma şirketi tarafından Volvo Cars (Kuzey Amerika bölgesi) için yapıldı. Araştırma; hem internet sponsorluğunun marka değeri açısından irdelenmesi hem de "exclusive" internet sponsorluğu (sayfada sadece sponsor markaya ait reklamın olması) ile "shared" internet sponsorluğunun (sayfada birden fazla reklamın olması) karşılaştırılmasını kapsıyor. Araştırma örneklemi 1514 kişi; bu denek sayısının yarısı Volvo'nun internette yaptığı sponsorluk reklamlarını görmüş olanlardan oluşuyor.

Özetle, araştırma verilerine göre; "exclusive" internet sponsorluğu, "shared" internet sponsorluğuna göre markayı daha çok ön plana çıkarıyor hatta markayı tercih etme ve satın alma niyetini pozitif yönde etkiliyor. Bu araştırmaya konu olan şirketin CRM ve E-İş Müdürü Phil Bienert'in yorumu, interaktif pazarlama sayesinde çok önemli sonuçlar elde edildiğini belirtiyor: "Volvo, kendini bugünün dünyasında yaşayan tüketicilerle sürekli iletişim kurmaya adadı; 1994 yılında ilk otomotiv web sitesini kurmaktan, 2000 yılında ilk dijital araba lansmanına (S60 - AOL aracılığıyla) kadar ve bunun gibi daha bir çok online girişim".

Bu örnekte, bize Türkiyeye farklı gelen başka bir kavram daha var. Bu araştırma bir E-İş süreci sonucunda geliştirilmiş. Yani Marka Sadakatini Internet Sponsorluğunda araştırılan Volvo'nun CRM'e ve E-Ticarete ciddi yatırım yaptığı gözüküyor. Volvo'nun CRM'i SAP tarafından yapılmış. E-İş için kullandığı İçerik Yönetimi ise güçlü. Buradan çıkan sonuç, 2000'li yılların güçlü Satış Kanalı olan E-İş ve en önemli aracı olan CRM'in içi doldurulmuş ve çok verimli yönetilmiş. Bu araçları kullanmadan, Marka Sadakati, yüksek satış ciroları gibi sonuçlara ulaşılmasını zor görüyorum.

Alexander Osterwalder ve Yves Pigneur, ‘’An e-Business Model Ontology For Modeling e-Business’’, 15th Bled Electronic Commerce Conference, e-Reality Constructing the e-Economy, Bled-Slovenia, June 17-19, 2002'den alınan e-iş metodolajisi ve E-Ticarette Müşteri İlişkisi Oluşturma, İyileştirme şemalarını aşağıda bilgilerinize sunuyorum